تراکت
تراکت تبلیغاتی معمولا برگهای چاپی و تا نشده است که برای جلب توجه مردم به رویدادی خاص، خدمات، ایده یا محصول به کار گرفته میشود. تراکت تبلیغاتی معمولا پیام خیلی سادهای در خود دارد که به راحتی منتقل میشود. تراکت معمولا بر روی کاغذی به اندازهی ۸.۵ در ۱۱ اینچ چاپ میشود تا هزینهی چاپ آن کاهش پیدا کند. البته، تراکت تبلیغاتی اندازهی ثابتی ندارد و میتواند در هر اندازهای انتشار یابد. معمولا فقط یک طرف برگهی تراکت تبلیغاتی چاپ میشود، با این حال، قانون خاصی وجود ندارد که چاپ هر دو طرف تراکت را منع کند.
تراکت تبلیغاتی معمولا برگهای چاپی و تا نشده است که برای جلب توجه مردم به رویدادی خاص، خدمات، ایده یا محصول به کار گرفته میشود. تراکت تبلیغاتی معمولا پیام خیلی سادهای در خود دارد که به راحتی منتقل میشود. تراکت معمولا بر روی کاغذی به اندازهی ۸.۵ در ۱۱ اینچ چاپ میشود تا هزینهی چاپ آن کاهش پیدا کند. البته، تراکت تبلیغاتی اندازهی ثابتی ندارد و میتواند در هر اندازهای انتشار یابد. معمولا فقط یک طرف برگهی تراکت تبلیغاتی چاپ میشود، با این حال، قانون خاصی وجود ندارد که چاپ هر دو طرف تراکت را منع کند.
معمولا تراکتها به صورت دستبهدست، در مکانهایی که رفتوآمد زیاد است یا مردم به دلیل خاصی گرد هم آمدهاند مانند نمایشگاهها یا مراسم مردمی پخش میشود. همچنین تراکت تبلیغاتی میتواند تا شده و به صورت نامهای مستقل درآید، یا اینکه در پاکت نامه قرار بگیرد. تراکت تبلیغاتی میتواند با هر رنگی چاپ شود، با این حال، رنگی بودن تمام صفحه بیشتر توصیه میشود زیرا میتواند هدف اصلی تراکت تبلیغاتی که جلب توجه مردم است را برآورده کند.
تراکت تبلیغاتی معمولا عمر کوتاهی دارد، به عنوان مثال، فقط برای اطلاع یک رویداد یا اتفاق مانند افتتاح فروشگاه بزرگ یا حراج خاص استفاده میشود. به همین دلیل، لزوما نیازی نیست کاغذی که برای تراکت تبلیغاتی استفاده میشود سنگین باشد، ولی بهتر است تراکت بر روی کاغذهای ضخیمتر چاپ شود تا در صورتی که نیاز باشد بارها از اطلاعات روی آن استفاده کرد، (مثلا در مواردی که دستورالعمل استفاده از وسیلهای وجود دارد) بتواند به راحتی برای مدت طولانی دوام بیاورد.
کاربرد تراکت تبلیغاتی در کجاست؟
تراکتهای تبلیغاتی ممکن است توسط افراد، شرکتها یا سازمانهای غیرانتفاعی یا دولتی مورد استفاده قرار بگیرند. اهداف استفاده از تراکت تبلیغاتی به شرح زیر هستند:
- تبلیغ برای رویدادی مانند کنسرت موسیقی، جشنواره یا گردهمایی سیاسی یا اجتماعی.
- تبلیغ تجارتی که بر پایهی فروش کالا استوار است، مانند سوپرمارکتهای بزرگ، یا تجارتی که بر پایهی خدمات است، مانند رستوران.
- انتقال پیامی سیاسی، اجتماعی یا مذهبی که میتواند بخشی از کمپینی سیاسی برای نامزد انتخاباتی جهت متقاعد ساختن مردم باشد.
- استخدام برای شرکتها یا سازمانها
استفاده از تراکت تبلیغاتی مانند کارتپستال یا پوسترهای کوچک، روشی کم هزینه برای بازاریابی، تبلیغات یا برقراری ارتباط با عموم مردم است. تراکتهای تبلیغاتی دارای سایزهای متفاوتی هستند. بعضی از آنها شامل موارد زیر میشوند:
- A4 (تقریبا اندازهی سربرگ)
- A5 (تقریبا نصف اندازهی سربرگ)
- DL (اندازهی کارت تبریک)
- A6 (اندازهی کارتپستال)
تهیه و تولید تراکت تبلیغاتی بسیار کمهزینه است و فقط با یک دستگاه چاپ معمولی میتوان این کار را انجام داد. استفاده از آنها در دههی ۹۰ میلادی و با توسعهی سیستم چاپ رومیزی رونق گرفت. امروزه، با کامپیوتر و چاپگرهای خانگی و دستگاه فتوکپی میتوان به راحتی تراکتهای تبلیغاتی را چاپ کرد. همچنین در عصر حاضر با استفاده از اینترنت، مشتریان و شرکتهای تبلیغاتی میتوانند طرحهای مورد نظر خود را با هم مبادله کنند و در نهایت از طریق پُست، محصول نهایی را تحویل بگیرند.
تراکت تبلیغاتی رسانه جدیدی نیست. قبل از جنگهای استقلال آمریکا، تعدادی از مهاجرانی که از قانون تمبر-تصویب شده در سال ۱۷۶۵- ناراضی بودند، جلسات و نشستهایی ضد این قانون تشکیل دادند. آنها برای جلب حمایتها مجبور بودند هوادارانی برای این جلسات پیدا کنند و به همین دلیل برگهها و جزواتی چاپ و در بین مردم پخش میکردند.
در سالهای ۲۰۰۰، بعضی از دادگاهها در ایالات متحده استفاده از تراکتهای تبلیغاتی را در بعضی مکانها ممنوع کردند. بعضی از مالکین، تابلوهایی بر ملک خود نصب میکنند که نوشتهی «تبلیغات نچسبانید» روی آن دیده میشود. این نوشته معمولا بر روی حصارهای چوبی که اطراف محلی مسکونی را احاطه کردهاند یا دیوار املاکی که تخلیه هستند دیده میشود.